همونطور که بچه‌ها به هفت سالگی نزدیک میشن نگرانی والدینشون هم افزایش پیدا میکنه و به این فکر میکنن که کدوم مدرسه میتونه مناسب باشه.

مادرا تو این مدت تمام فکر و ذکرشون میشه انتخاب مدرسه و یه تعداد زیادی سوال تو ذهنشون شکل میگیره که دوست دارن جوابش رو پیدا کنن.

میپرسن که کدوم مدرسه خوبه؟
چجور میتونیم پیداش کنیم؟
دولتی بهتره یا غیرانتفاعی؟
معلم خانم بهتره یا آقا؟
و خیلی سوالات دیگه.

میخام تو این یادداشت به سه قدم خیلی مهم اشاره کنم که به ما کمک میکنه برای سوالاتی که بهش اشاره شد جوابی پیدا کنیم و بهترین مدرسه رو واسه فرزندمون انتخاب کنیم.


اولین قدم اینه که بدونیم از جون مدرسه چی میخایم و چه انتظاری ازش داریم و دوست داریم چه نیازی از فرزند ما رو رفع بکنه.

اگه این کارو انجام دادیم کار برامون خیلی راحت میشه و مبتنی بر نیازمون دنبال مدرسه میگردیم و میبینیم کدومش انتظارات ما رو برآورده میکنه.

البته دوتا نکته باید بگم

اول اینکه نباید چیزی که از مدرسه میخایم خلاف قاعده و از عهده‌ی اون خارج باشه.

مثلا اینکه بگیم من دنبال یه جایی هستم که بچه رو همزمان موزیسین بار بیاره و تو کنکورم رتبه برتر بشه،
فقط یه آرزوی غیرقابل دسترسی به حساب میاد.

دوم هم اینکه اون چیزی که ما میخایم برا کودک یا نوجوونمون باید یه چیز حقی باشه،یعنی متناسب با روحیه‌‌ی خودش و طبق روال جامعه انتخاب بشه.

گاهی اوقات ما چیزی رو می‌خوایم که کودکمون حالش از اون به هم میخوره و در کل هدف اشتباهیه.


دومین قدم هم اینه که شرایط خانوادگی خودمون رو بسنجیم و ببینیم با توجه به شرایط اقتصادی وضعیتمون چقدر میتونیم برا اینکه انتظارمون از مدرسه برآورده بشه توان و هزینه بزاریم.

گاهی اوقات ما دوست داریم فرزندمون هزارتا مهارت از مدرسه به دست بیاره ولی به اندازه‌ی کسب یه مهارتم حوصله و پول و وقت نداریم که به مدرسه بدیم.

اینکه بتونیم بین چیزی که از مدرسه میخایم و چیزی که به مدرسه میدیم تناسب برقرار کنیم ذهن ما رو خیلی تو انتخاب محل تحصیل فرزندمون منظم‌تر و راحت‌تر میکنه.


آخرین قدم هم اینه که بگردیم دنبال مدرسه‌ای که با انتظارات و شرایط ما بیشترین تطابق رو داشته باشه و به قول معروف به تیپ ما بخوره.

تو این قدم میتونیم از دوست و آشنا و افراد آگاه پرس و جو کنیم و یه لیستی از مدارس دربیاریم و بعدش هم بریم سراغ تحقیق میدانی.

میتونیم از کادر آموزشی اون مدرسه و اولیایی که اونجا دانش‌آموز دارن بپرسیم و ببینیم به درد ما میخوره یا نه.

برا اینکه کارمون تو انتخاب راحت‌تر بشه بهتره به هر مدرسه‌ای که بررسی میکنیم یه امتیازی بدیم و آخر کار بریم فرزند دلبندمون رو تو جایی که بیشترین نمره رو گرفته ثبت‌نام کنیم و تمام.

اینکه گفتم تمام فقط تا اینجا بود،شما به عنوان والد همیشه باید از یه طرف ناظر باشید و از طرف دیگه به کادر آموزشی اعتماد کنید.


به نظر شما مدرسه‌‌ی خوب کجاست؟
با نکاتی که گفتم،موافقید؟
هر نظری داشتید،برام بنویسید.