اگر به هر دلیلی به تنهایی مشغول فرزندپروری هستین و جدا از همسرتون زندگی میکنید برای شما نکاتی نوشتم تا کیفیت زندگی بهتری همراه فرزندتون تجربه کنید و بتونید روش تربیتی مطلوبی شکل بدین.

بریم سراغ نکات👇

اولین نکته اینکه تک‌والد بودن اصلا به معنای این نیست که فرزند شما در یک فضای بحرانی قرار داره و واقعا وضعیتش خطرناکه،این تنها توسط یکی از والدین بزرگ‌شدن وقتی همراه با کمبود باشه و بدون آموزش می‌تونه آسیب بزنه.

دومین نکته اینکه فرزند شما اگه قرار باشه فقط یک چیز بعد از جدایی یاد بگیره اینه که هنوز اونو دوست دارین،هم پدر هم مادر و اصلا اتفاقی که افتاده ربطی به اون نداره و مقصر نیستن.

سومین نکته اینکه اگر بتونید یه رابطه‌ی مثبت شکل بدین با فرزندتون که بدونه در امنیته و مورد توجه،دیگه خیالتون راحته که با این تغییر در زندگیتون راحت‌تر کنار میان.

چهارمین نکته اینکه باید زندگیتون حتما نظم داشته باشه و بچه‌ها از حالت بلاتکلیفی با قوانین،محدودیتها و مرزهای واضح دربیان و بدونن که خیلی از چیزا تو خونه‌ی ما قابل پیش‌بینی هست.

پنجمین نکته اینکه هرچند مسئولیتهای زیادی دارین ولی باید حسابی مراقب خودتون باشید و با خودتون مهربونی کنید چون بدون روح و روان سالم اصلا امکان‌پذیر نیست که بتونید از پس زندگی تنهایی بربیاین.

ششمین نکته اینکه شما حتما نیاز به حامی دارین و باید یاد بگیرین که شبکه‌ای از آدمهای مورد اعتماد و کمک‌کننده دورتون جمع کنید و ماهر بشین که ازشون درخواست داشته باشین.

هفتمین نکته اینکه نیاز هست نسبت به شرایط البته با توجه به مقطع سنی بچه‌ها به وضعیتی که شما هستین آگاه بشن و بدونن که مقتضیات زندگی جدیدی که شروع شده چجوریه و چه فرقی با قبل داره.

هشتمین نکته اینکه تک‌والدبودن چیزی نیست که فقط به مربوط به شما باشه و تنها کسی باشین که ساختار خانواده‌اش متفاوته،آدمهای زیادی هستن که دارن تنهایی بچه بزرگ میکنن که شاید کنارتون هم باشن و همینا میتونن خیلی برامون آموزنده باشن البته اگه بتونیم مرتبط بشیم و از تجربه‌هاشون استفاده کنیم.

نهمین نکته اینکه به دلیل زوج شدن با فرزند و زندگی طولانی مدت دونفره به احتمال قوی وابستگی شدیدی شکل میگیره که باید تحت مدیریت شما باشه چون وابستگی عاطفی والد باعث میشه آزادی از فرزند سلب بشه و نتونه کاری رو که میخواد ادامه بده.

دهمین نکته اینکه به روی مثبت تک‌والدی برای تربیت فرزند هم نگاه کنید،به حسب شرایط بچه‌هایی که فقط با پدر یا مادر زندگی میکنن مشارکت بیشتری در خانواده دارن و همین باعث میشه مسیولیت پذیرتر باشن و بهتر بتونن تصمیم‌گیری بکنن.

یازدهمین نکته اینکه نباید برگردیم به گذشته و دائم فایل‌های زندگی قبلی که داشتیم رو باز کنیم،شما وارد زندگی جدیدی شدید که برای ساختنش نیاز به وقت و انرژی دارین و نباید توانتون بیخودی صرف چیزی بشه که دیگه بازگشتی نداره.

دوازدهمین نکته اینکه اگر امکانش هست ارتباط فرزند ما اصلا نباید با والدی که کنارش زندگی نمیکنه قطع بشه و بهتره که احترام و ارزش طرف مقابل حتما و حتما حفظ بشه‌.

سیزدهمین نکته اینکه عادت به زندگی جدید به عنوان یک تک والد قطعا با هرج و مرج شروع میشه ولی اگه مسیولیت‌پذیر باشیم و برای خانواده‌ی کوچک خودمون هدف‌گذاری کنیم،به مرور از حجم سختی‌ها کم شده و چیزهایی که ناممکن به نظر میومدن،تحقق پیدا میکنن.

چهاردهمین نکته اینکه احتمالاً بچه‌های تک‌والد خودشون رو با دوستانشون که با پدر و مادر به صورت همزمان بزرگ میشن مقایسه خواهند کرد که در صورت وجود یک رابطه‌ی سالم در خانواده این مسئله هیچوقت به معضل تبدیل نمیشه و جای نگرانی نیست.

پانزدهمین نکته هم اینکه لازمه‌ی موفقیت در زندگی تک‌والدی و تربیت فرزندی موفق اینه که نسبت به چالشها دید مثبتی داشته باشیم و به استقبالشون بریم تا الگویی از مبارزه و مقاومت باشیم برای فرزندانمون.

خلاصه اگه بخوام بگم،پدر یا مادری که تنها با فرزندش زندگی میکنه اگر صبر و تحمل داشته باشه،از دیگران کمک بگیره،برای زندگی خودش هدف ‌و برنامه داشته باشه و تک‌والدی رو مساوی با بدبختی ندونه قطعا میتونه فرزند سالمی تربیت کنه.