کسی حق نداره بدن شما رو لمس کنه یا به نقاط خصوصی بدنتون نگاه بکنه.

به نظر شما این توصیه به کودک درست است؟

به نظر من در درست بودن این حرف بحثی نیست و در تربیت جنسی هم بسیار مهم است ولی مسئله اینجاست که باید این توصیه‌ها را کامل ارائه داد.

به جای اینکه بگوییم هیچکس حق ندارد بدن شما را لمس کند باید گفت:نه شما حق دارید به نقاط خصوصی بدن کسی دست بزنید و نه دیگران می‌توانند این کار را انجام بدهند.

در تربیت جنسی یک قسمت از توصیه‌ها مربوط می‌شود به ارتباط دیگران با فرزند ما و قسمت دیگر هم به ارتباط فرزند ما با دیگران.

این دوقسمت باید همیشه باهم باشند و به یک میزان به آنها اهمیت داد البته اگر می‌خواهیم فرزندان ما از تمام آسیب‌های جنسی مصون بمانند و خطرات کمتری را تجربه کنند.

همانطور که به فرزندان‌ خود توصیه می‌کنیم به حریم شخصی خودشان حساس باشند حتما باید به آنها توصیه کنیم که حریم خصوصی دیگران را هم رعایت کنند.

همانطور که به رابطه دیگران با فرزندمان خیلی دقت می‌کنیم که مشکلی به وجود نیاید باید حواسمان به فرزندمان باشد که خودش مشکل‌ساز نشود.

همانطور که دقت می‌کنیم در مدرسه به پسر یا دخترمان قلدری نکنند باید توجه کنیم که خود او قلدر نشود.

در تربیت جنسی نباید همیشه پیش فرض ما این باشد که کودک ما یا نوجوان ما قربانی است،اگر اینطور فکر کنیم که تربیت ما قطعا ناقص خواهد بود و نمی‌توانیم از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

والدین همانطور که از قربانی شدن فرزندشان می‌ترسند و حساسیت زیادی دارند و همیشه سعی می‌کنند از این مسئله پیشگیری کنند باید نسبت به آزارگر شدن آنها هم همین حس را داشته باشند.

شاید این حرف‌ها به مذاق پدرومادرها خوش نیاید ولی بالاخره باید گفته شود.

آسیب‌ها و مشکلات همیشه متوجه کسی نیست که دچار بدرفتاری جنسی شده است و خود فاعل این جریان هم با خودش کوله‌باری از بدبختی‌ها و مسائل را به همراه دارد.

در تربیت جنسی عمدتا به فکر قربانی نشدن هستیم و سعی می‌کنیم که با توصیه‌هایی از آن جلوگیری کنیم،این بسیار خوب است ولی نباید روی دیگر سکه فراموش شود.

روی دیگر سکه،پیشگیری از این است که کودک و نوجوان خودشان عامل بدرفتاری جنسی باشند و دیگران را مورد آزار و اذیت قرار بدهند.


در یاددداشت بعدی سعی می‌کنم از ‌روی دیگر سکه‌ی بدرفتاری‌های جنسی چیزهایی بنویسم و در این باره حرف بزنم که چه طور و در چه خانواده‌ای یک بدرفتار جنسی تربیت می‌شود.

نظر شما درباره این مسئله چیه؟