در یادداشت قبلی با موضوع تربیت جنسی از طرفِ دیگرِ بدرفتاری‌های جنسی که همیشه مورد غفلت ما قرار می‌گیرد گفتم و در آخر اشاره کردم موضوع یادداشت بعدی پاسخ به این سوال است که چگونه و در چه خانواده‌ای یک بدرفتار جنسی تربیت می‌شود؟

قبل از اینکه آغاز کنیم،برای همراهی بیشتر با مطالب لطفا یادداشت زیر را مطالعه کنید.

روابط خانوادگی یکی از مهم‌ترین عوامل تربیتی است که در شخصیت افراد تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و به تنهایی می‌تواند دلیلی باشد برای به وجود آمدن مشکلات یا ایجاد موفقیت در کودک و نوجوان.

این روابط هر موقع که به طرف سردی رفت یا با خشونت و تندی و پرخاشگری همراه بود انتظار آن می‌رود که باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی از جمله افسردگی،قلدری،عصبانیت،عدم خودکنترلی و ناامیدی بشود که هر کدام از این مشکلات می‌تواند زمینه‌سازی باشد برای تربیت یک بدرفتار جنسی.

وقتی فرد در خانواده محبتی نمی‌بیند و به ‌خواسته‌های کودکانه خود نمی‌رسد،احساس شکست و ناکامی ‌می‌کند و با عقده و کینه برای گرفتن انتقام وارد جامعه ‌می‌شود.ممکن است او برای انتقام راه تجاوز و آزار جنسی را پیش بگیرد تا از این طریق احساس شکست خود را به پیروزی و سلطه تبدیل کند.


علاوه بر روابط بین والدین آموزشی که آنها به فرزند خود می‌دهند هم بسیار مهم است، منظورم از آموزش تدریس و توضیح نیست بلکه بیشتر نکاتی است که کودک و نوجوان از رفتار اعضای خانواده می‌آموزند.

والدین با رفتار‌های اشتباه خود می‌توانند بچه‌های خود را دچار خطاهایی بکنند که شاید جبران‌ناپذیر باشد،یکی از این اشتباهات عدم توجه به حریم شخصی دیگران است.

پس اولین اشتباه مادر و پدر این است که به حریم شخصی کودک خود یا اطرافیانشان احترام نمی‌گذارند و با این کار به صورت غیر‌مستقیم این پیام را می‌دهند که حقوق دیگران چندان اهمیتی ندارد و ما به راحتی می‌توانیم آن را پایمال کنیم.

وقتی کودکی با این آموزش‌های رفتاری والدین مواجه شد احتمال این هست که نسبت به حریم شخصی دیگران حساس نباشد و به راحتی به خودش اجازه بدهد که بدرفتاری جنسی بکند.

اشتباه دومی که در رفتار والدین هست و شاید احتمال بروز بدرفتاری‌های جنسی را افزایش بدهد،نوع نگاهی است که هر کدام از والدین نسبت به جنس مخالف خود دارند.

مرد نسبت به زن با بی‌احترامی صحبت می‌کند و بالعکس،همین باعث به وجود آمدن ذهنیتی نادرست از جنس مخالف در کودک و نوجوان می‌شود.

درباره‌ی این اشتباه در تربیت جنسی در یادداشت زیر تقریبا مفصل چیزهایی نوشته‌ام.

اشتباه سوم هم اینست که پدرو مادر درباره‌ی شکل طبیعی ارضای میل جنسی یا نحوه کنترل آن هیچ صحبتی با فرزند خودشان نکرده‌اند و بدون تربیت جنسی او را بزرگ کرده‌اند،هر چقدر که در این زمینه فعالیت والدین بیشتر باشد کودک و نوجوان زیست جنسی مطلوب‌تر و کم‌خطری خواهند داشت.

یاددادن هنر مخالفت هم بسیار اهمیت دارد و بدون آن ما بسیاری از پرخاشگری‌ها را در افراد مختلف شاهد هستیم.اشتباه چهارم برخی از والدین اینست که مخالفت با دیگران را بلد نیستند و مدام در حال جنگ و دعوا و آزار و اذیت دیگران هستند و فرزندان آنها هم این رفتارها را به اشکال مختلف و شاید جنسی تکرار کنند.


دو نکته:

عوامل مربوط به تربیت یک بدرفتار جنسی فقط در خانواده نیست و وضعیت حاکمیت و اجتماع و اقتصاد و… هم در آن موثر است که چون مخاطب بیشتر پدر و مادرها بودند از آنها سخنی گفته نشد.

نکات و عواملی که گفته شد قطعا و حتما منجر به تربیت یک آزارگر یا متجاوز جنسی نمی‌شود و فقط احتمال آن را افزایش می‌دهد به همین خاطر کلمات شاید،احتمالا و ممکن است را زیاد به کار بردم.