وقتی دانش‌آموز بودیم دوست داشتیم که فقط معلم ما رو تنبیه بکنه،خیلی می‌چسبید و حسابی لذت می‌بردیم.

از وقتی که می‌رفتیم تو کلاس تلاش می‌کردیم که یه شلوغ کاری بکنیم و یه حرکتی بزنیم تا از کلاس پرتمون کننن بیرون و بریم تو حیاط فوتبال بچه‌ها رو تماشا کنیم،هر از چند گاهی هم می‌رفتیم تو زمین و پا به توپ می‌شدیم.

این تنبیه معلم برای ما که می‌خاستیم به هر بهانه‌ای از کلاس بزنیم بیرون از صدتا تشویق بهتر بود و کلی باهاش حال می‌کردیم،جالب اینجاست که معلم ما همیشه می‌گفت:صد بار انداختمتون بیرون بازم آدم نشدین.

یکی نبود بهش بگه آقا معلم داری اشتباه میزنی.این کاری که تو میکنی تشویقه نه تنبیه.

این داستان رو گفتم که به یه نکته تو مدیریت کلاس اشاره کنم.

همونطور که قبلا هم نوشتم تشویق و تنبیه تو مدیریت کلاس میتونه نقش خیلی مهم و موثری رو بازی کنه البته با رعایت چند تا نکته که تو پست پایینی کامل توضیح دادم.

یه نکته‌ی تازه که درباره‌ی تشویق و تنبیه یاد گرفتم اینه که تنبیه باید ناخوشایند باشه و تشویق خوشایند.شاید این نکته خیلی بدیهی به نظر بیاد ولی تو بحبوبه‌ی کلاس و سرشلوغی معلم خیلی راحت فراموش میشه و باعث میشه که رفتار دانش‌آموزها تغییری نکنه و فقط بیخودی خودمون رو خسته کنیم.

وقتی داریم برای کلاسمون یه مورد تشویقی در نظر می‌گیریم باید به این توجه کنیم که دانش‌آموزما واقعا از این کار احساس رضایت و خوشحالی داشته باشه و براش دلچسب باشه و همینطور اگه تنبیهی در نظر می‌گیریم باید ناخوشایند باشه و ناراحتی ایجاد کنه.

یک لحظه فکر کنید که برای تشویق یه پسر دبیرستانی بهش بگین آفرین پسر گلم تو باعث افتخار من هستی یا اینکه به یه دختر دبستانی بگین همینطور تلاش کنی حتما تو کنکور موفق میشی و میتونی بری بهترین دانشگاه.

این جور تشویق‌ها نه تنها به درد نمیخوره حتی میتونه اثر عکس هم بزاره و باعث بشه با تشویق معلم دانش‌آموز دیگه اون کار خوبش رو تکرار نکنه و یا اینکه با تنبیه علاقمند بشه رفتار زشتش رو تکرار کنه.

برای اینکه این مشکلات پیش نیاد تنها راه اینه که معلم تا حدودی علائق دانش‌آموزان خودش رو بشناسه و با توجه به اون تشویق و تنبیه‌ها رو تنظیم کنه.

یک نکته هم اینکه مقطع سنی دانش‌آموزها خیلی مهمه،شاید اگه یه معلم به یه نوجوون تکلیف و مسئله سخت‌تری بگه خیلی بیشتر تشویق بشه تا اینکه بخاد بهش هدیه بده.

خلاصه مطلب اینکه باید دانش‌آموزها رو اول بشناسیم و بعد شروع کنیم به تشویق و تنبیه که اگه این کارو کردیم باعث تغییر رفتار دانش‌آموزها میشیم و اداره کلاس برامون راحت‌تر میشه.

نظر شما در این باره چیه؟