دسترسی به اینترنت و در دست داشتن گوشی هوشمند این روزها دیگر جزئی از زندگی ما شده،البته برای بعضی ها که تمام زندگی‌شان.

این آنلاین بودن و با تلفن همراه کار کردن واقعا سن و سال نمی‌شناسد و از بچه‌ای که تازه زبان باز کرده تا پیر مردِ در حال موت را به خودش درگیر کرده.

سن استفاده از کامپیوتر و تبلت و لپ تاب و گوشی همراه خیلی پایین آمده و بچه‌ها قبل از اینکه به پیش‌دبستانی بروند کار کردن با گوشی را بلد هستند.

میزان کاربرد آن هم بسیار زیاد شده و کودکان و نوجوانان ساعات زیادی را به گشت و گذار در فضای اینترنت و بازی و .. می‌پردازند.

خلاصه مطلب اینکه وضعیت ما طوری شده که کودکان و نوجوانان ارتباط زیادی با اینترنت و ابزار دسترسی به آن دارند،مخصوصا این روزها که حتی آموزش خود را هم مجازی دریافت می‌کنند.

اما نکته اینجاست که این ارتباط شدید و دسترسی آسان آنها اصلا به معنای استفاده درست و صحیح نیست و هر لحظه ممکن است در این فضا دچار اشتباه‌هایی بشوند که جبران آن ممکن است خیلی سخت باشد.

+

فضای اینترنت به علت گستردگی و تنوع در محتوا و دسترسی همه افراد به آن ممکن است مشکلاتی را برای کودک و نوجوان در حوزه زیست جنسی پیش بیاورد که گاهی اوقات جبران ناپذیر است.

یکی از این مشکلات دیدن محتوای نامناسب است که دسترسی به آن در فضای آنلاین بسیار آسان است و کودک و نوجوان بدون هیچ زحمتی می‌تواند آن را مشاهده بکند.منظور من فقط محتوای پورن نیست بلکه هر نوع مطلبی که متناسب با سن کودک/نوجوان نباشد و نیازی از او را بر طرف نکند برای او خطرناک است و باعث نگرانی و دل‌مشغولی او می‌شود.

مشکل دیگر به اشتراک گذاشتن عکس‌های شخصی است،بچه‌ها به دلیل عدم آگاهی ممکن است تصویر نیمه برهنه خودشان یا دیگران را منتشر کنند که باعث به وجود آمدن انبوهی از حاشیه‌ها می‌شود.این اشتراک گذاری احتمالا باعث سواستفاده دیگران بشود و از این طریق احتمال آزار/تجاوز جنسی افزایش پیدا بکند.

یک مشکل بسیاری جدی دیگر در فضای اینترنت سواستفاده افراد است،بعضی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به ارتباط گیری با افراد می‌کنند و پس از ایجاد صمیمت و دادن وعده درخواستهایی را مطرح می‌کنند که طرف مقابل را به اسارت خود در بیاورند.برای مثال ابتدا از او عکس‌های برهنه می‌خواهند و بعد از آن خواسته های خودشان را بیشتر و بیشتر می‌کنند و فرد قربانی هم از ترس آبرو مجبور است فقط اطاعت کند.

این مسئله برای بزرگسالان که مقاومت و تحمل بیشتری دارند بسیار طاقت فرسا و عذاب‌آور است و بسیاری را از زندگی ناامید کرده حالا یک لحظه فکر کنید که این قربانی یک کودک یا نوجوان باشد.

+

اگر می‌خواهیم این مشکلات نابود کننده برای بچه‌ها پیش نیاید باید والدین و مربیان چند کار انجام بدهند :

اول اینکه زمان استفاده از اینترنت یا هنگام دسترسی به تلفن همراه ناظر آنها باشند و راهنمایی بکنند.

دوم اینکه نسبت به خطرات و آسیب‌ها آگاهی بدهند و آنها را نسبت به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد توجیه کنند.

سوم هم اینکه دسترسی را محدود کنند و نگذارند در این فضا آزاد و رها پرسه بزنند.

البته این نظارت و آگاهی دادن و محدود کردن هم برای خودش فرایندی است که خیلی باید دقیق انجام بشود تا به هدف برسیم.

نظارت نباید به شکل پلیس بازی دربیاید،آگاهی دادن نباید کلیشه‌ای بشود و محدودیت هم نباید حساسیت و کنجکاوی ایجاد کند.